תמ”א 38

1132 צפיות

תמ"א 38: פתרונות חדשים להגנה על בעלי הדירות

בשנים האחרונות, פרויקטי תמ"א 38 הפכו לכלי מרכזי בקידום התחדשות עירונית ופתרון מצוקת הדיור בישראל. אולם, לצד היתרונות הברורים, בעלי דירות רבים חששו להצטרף למיזמים אלו בשל העדר הגנות מספקות מפני סיכונים פיננסיים, במיוחד במקרים של קריסת היזם. כעת, תקנות חדשות של משרד המשפטים מבקשות לתת מענה לחששות אלו ולחזק את מעמדם של בעלי הדירות בעסקאות תמ"א 38.

ערבויות חובה להבטחת זכויות בעלי הדירות

לב התקנות החדשות הוא דרישה מיזמים לספק ערבויות מינימליות לטובת בעלי הדירות. במיזמי הריסה ובנייה, היזמים יידרשו לתת ערבות בשווי דירת התמורה שאמורה להימסר לדייר בסיום הפרויקט, וכן ערבות נוספת לכיסוי עלויות השכירות בתקופת הבנייה. במיזמי תמ"א 38 ללא הריסה (עיבוי ותוספת בנייה), תידרש ערבות לטובת ביצוע העבודות כפי שסוכמו בין הצדדים. הערבויות יהיו בנוסח אחיד ומחייב, שלא ניתן יהיה להתנות עליו לרעת בעל הדירה.

דרישת הערבויות נועדה למנוע מצב שבו דיירים נותרים חסרי אונים מול יזם שנקלע לקשיים כלכליים, בדומה למקרים שאירעו לאחרונה בשוק הנדל"ן. ערבות בגובה שווי הדירה תבטיח שלדיירים יהיו האמצעים לרכוש דירה חלופית במקרה הצורך, ואילו ערבות שכ"ד תאפשר להם לגור בשכירות עד השלמת הפרויקט, ללא פגיעה ברמת החיים.

ליווי משפטי הדוק לאורך כל הדרך

התקנות מטילות חובות נוספות על עורכי הדין המלווים את העסקאות, מתוך הבנה שבעלי דירות רבים אינם בקיאים בפרטי ההסכמים עם היזמים. מעתה, על עורך הדין יהיה לאמת אישית את חתימת בעל הדירה על ההסכם, ולוודא שהוסברו לו משמעויות העסקה והשלכותיה המשפטיות. בנוסף, ההסכם יכלול התייחסות מפורשת לנציגות הדיירים ולסמכויותיה, וכן הסבר על השלכות מיסוי שעשויות לנבוע מהעסקה עבור בעל הדירה. מטרת ההוראות היא להבטיח שדיירים יקבלו החלטות מושכלות ומודעות, ולא ייכנסו להסכמים מורכבים מבלי להבין את מלוא המשמעויות.

הקפדה על הכללים החדשים תהווה תנאי לתוקפו של ההסכם. במקרים מסוימים של הפרת הכללים, בעל הדירה אף יוכל לבטל את העסקה בדיעבד באמצעות פנייה לממונה ייעודי ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית. המנגנון נועד לתת בידי הדיירים כלים אמיתיים לאכיפת זכויותיהם, ולמנוע מצבים של ניצול או הטעיה.

שקיפות, הגינות ואמון - היסודות להצלחה

בסופו של דבר, מיזמי תמ"א 38 מבוססים על שיתוף פעולה ואמון הדדי בין בעלי הדירות ליזמים. ככל שהיזם יפעל בשקיפות, יציע תנאים הוגנים וייתן לדיירים ביטחון לאורך הדרך, כך יגבר הסיכוי שבעלי הדירות יסכימו להתקשר עמו בעסקה. מנגד, דיירים צריכים לגלות אחריות ומעורבות, להעמיק בפרטים ולהיעזר בליווי מקצועי על מנת לקבל החלטות נבונות. רק איזון עדין בין האינטרסים של שני הצדדים יוביל בסופו של דבר לתוצאה מיטבית ולהגשמת הפוטנציאל העצום הטמון בתמ"א 38.

התקנות החדשות של משרד המשפטים הן צעד חשוב בכיוון הנכון. הן מייצרות מערכת של איזונים ובלמים שנועדה להגן על בעלי הדירות מפני סיכונים לא סבירים, תוך שימור תמריצים ליזמים להוביל פרויקטים איכותיים. בשילוב עם מהלכים ממשלתיים נוספים כמו הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, התקנות צפויות לתת רוח גבית לשוק תמ"א 38 ולהוביל לגידול משמעותי בהיקפי הפרויקטים בשנים הקרובות.

דוגמאות מוצלחות מהשטח

הצלחת התקנות תלויה כמובן ביישומן הלכה למעשה. פרויקטים מוצלחים שכבר מיישמים עקרונות דומים מלמדים על הפוטנציאל הטמון בהן:

  • בפרויקט תמ"א 38 ברחוב בן יהודה בתל אביב, היזם נתן לדיירים ערבות בנקאית בשווי הדירה העתידית כבר עם חתימת ההסכם. הדבר הגביר מאוד את אמון הדיירים ואפשר התנעה מהירה של העבודות.
  • במיזם ברמת גן, נרשמו זכויות הדיירים בטאבו על הקרקע טרם תחילת הבנייה. העברת הבעלות המשפטית הגבירה את בטחונם של הדיירים והקלה על גיוס מימון לפרויקט.
  • בבניין ישן בחיפה שעבר חיזוק ועיבוי במסגרת תמ"א 38, הדיירים היו שותפים לכל שלבי התכנון והיו מיוצגים בוועדת היגוי לצד היזם והמפקח. המעורבות הגבוהה הובילה לשביעות רצון גבוהה ולעמידה מדויקת בציפיות.

על פי נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נכון לסוף 2022 מצויים כ-5,000 בניינים בשלבים שונים של פרויקטי תמ"א 38, המהווים כ-75,000 יחידות דיור. צפי הרשות הוא שהיקף המיזמים יוכפל עד 2030, והתקנות החדשות עשויות עוד להאיץ את הגידול. זהו בהחלט אור בקצה המנהרה עבור עשרות אלפי משפחות הזקוקות לשיפוץ ביתן ושדרוג איכות חייהן.

לסיכום, התקנות החדשות בתחום תמ"א 38 מהוות מהפכה של ממש בכל הנוגע להגנה על זכויות בעלי הדירות. הדרישה לערבויות חובה, חיזוק מעמדם המשפטי של הדיירים והגברת השקיפות וההגינות בעסקאות, עשויות להסיר חסמים משמעותיים ולהוביל לפריצת דרך במימוש הפוטנציאל האדיר של התחדשות עירונית במדינת ישראל.

עם זאת, חשוב לזכור שהצלחת התקנות תלויה בראש ובראשונה באימוץ שלהן הלכה למעשה על ידי כל השחקנים בענף. בעלי דירות המתלבטים אם להצטרף למיזמי תמ"א 38 מוזמנים להתייעץ עם גורמים מקצועיים בתחום, שיוכלו לסייע בהתנהלות מול היזמים על פי הכללים החדשים ולמצות את מלוא ההגנות והזכויות המגיעות להם. יחד נוכל להפוך את ההתחדשות העירונית למנוע צמיחה אמיתי, שיועיל למשק, לחברה ולסביבה כאחד.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום