תמ”א 38

298 צפיות

תמ"א 38: מבט אל העתיד - מגמות וחידושים בהתחדשות עירונית

תמ"א 38, התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הפכה בשנים האחרונות לאחד הכלים המרכזיים לקידום ההתחדשות העירונית בישראל. לצד ההישגים הברורים של התוכנית, כגון שיפור עמידות המבנים ותוספת יחידות דיור, מתפתחות בענף מגמות חדשות המבקשות להתמודד עם האתגרים העכשוויים ולהתאים את תמ"א 38 למציאות המשתנה. מהן המגמות העיקריות הצפויות לעצב את עתיד התחום, ואילו פתרונות חדשניים עשויים לסייע בהגשמת הפוטנציאל המלא של התוכנית?

התייעלות אנרגטית ובנייה ירוקה

אחד הכיוונים המרכזיים שצוברים תאוצה בפרויקטי תמ"א 38 הוא שילוב עקרונות של קיימות ואקלים בתהליכי ההתחדשות. בעידן של משבר אקלים ומודעות גוברת להשפעות הסביבתיות, נדרשים גם מיזמי הבנייה להתאים את עצמם.

בפועל, המשמעות היא בחירה בחומרים ובטכנולוגיות בנייה ידידותיים לסביבה, כגון בידוד תרמי משופר, מערכות לחסכון באנרגיה, ושימוש באנרגיות מתחדשות דוגמת קולטים סולאריים על הגג. מעבר לתרומה הסביבתית, צעדים אלו מסייעים גם להוזיל את עלויות התחזוקה לדיירים בטווח הארוך.

דוגמה מוצלחת לכך היא פרויקט תמ"א 38 בתל אביב ברחוב ברחוב הנריאטה סולד, שזכה בתקן "בנייה ירוקה" על ידי שילוב מאפיינים כמו קירות מסך לבידוד, גג ירוק, ומערכת השקיה חכמה בגינה.

הרחבת המעטפת העיצובית והשימושית

מעבר לשדרוג הפונקציונלי והמבני, קיים כיום ביקוש גובר להתייחסות עיצובית מקיפה יותר בפרויקטי תמ"א 38. דיירים ויזמים כאחד מבקשים לנצל את ההזדמנות כדי לא רק לחזק את הבניין, אלא גם להעניק לו מראה עדכני ואסתטי יותר.

בהקשר זה, בולטות מגמות של הוספת מעטפת קלה (קירות מסך) למבנה, עיצוב מחודש של הכניסה והלובי, הקמת גינות ושטחים ירוקים במתחם, ושילוב אלמנטים דקורטיביים בחזיתות. השדרוג החזותי לא רק מעלה את ערך הנכס, אלא גם תורם לדימוי העצמי החיובי של הדיירים.

במקביל, גוברת המגמה להרחיב את סוגי השימושים בבניינים שעוברים תמ"א 38. מעבר לתוספת דירות מגורים, משולבים לעתים גם שטחי מסחר, משרדים קטנים, או אפילו מבני ציבור כמו גני ילדים. עירוב השימושים מייצר מרקם עירוני תוסס ומגוון יותר.

חדשנות טכנולוגית ומיכון מתקדם

הפן הטכנולוגי הופך למרכזי יותר ויותר גם בענף התמ"א. חברות יזמיות מובילות משלבות כיום טכנולוגיות מתקדמות כגון בינה מלאכותית (AI), מציאות רבודה (AR) ואינטרנט של הדברים (IoT) כדי לייעל את תהליכי התכנון והבנייה.

לדוגמה, מודלים דיגיטליים תלת-ממדיים (BIM) מאפשרים סימולציה מדויקת של הבניין העתידי על כל היבטיו, ובכך מצמצמים טעויות ושינויים יקרים בהמשך הדרך. רחפנים משמשים למיפוי ומדידה מהירים של האתר, וכלים רובוטיים מסייעים באיתור ליקויי בנייה ובבקרת איכות.

טכנולוגיות "בית חכם", הכוללות מערכות לבקרת טמפרטורה, תאורה ואבטחה, הפכו גם הן לנפוצות יותר בפרויקטי תמ"א 38 החדשים יותר. הן מעניקות לדיירים שליטה מרחוק, חוויית מגורים משודרגת, וחיסכון בעלויות אנרגיה.

התאמה לצורכי אוכלוסיות ייחודיות

היבט משמעותי נוסף שמקבל תשומת לב גוברת בתחום התמ"א הוא ההתאמה לאוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים. בראש ובראשונה, מדובר בהנגשה מלאה של הבניין והדירות לבעלי מוגבלויות ולאנשים מבוגרים, על פי עקרונות האוניברסליות.

בנוסף, יותר ויותר פרויקטים מתוכננים בהלימה לאורח החיים של קהילות ספציפיות, כגון חרדים או ערבים, על ידי הכללת מאפיינים כגון ממ"דים מורחבים, כניסות נפרדות או חללים ציבוריים מותאמים.

מגמה מבורכת אחרת היא שילוב דירות בשכר דירה מפוקח או דיור בר השגה במסגרת פרויקטים של תמ"א 38, כמענה למצוקת הדיור בקרב אוכלוסיות מוחלשות. זאת, בדומה למודל "פינוי-בינוי בשיתוף הקהילה" שמקודם כיום על ידי משרד הבינוי והשיכון.

התמודדות עם חסמים מבניים ורגולטוריים

עם ההתפתחות של מגמות חדשניות בתחום תמ"א 38, עולה גם הצורך להסיר חסמים ולהתאים את המסגרת הרגולטורית. בין האתגרים הבולטים ניתן למנות את הצורך בהסדרה של זכויות הדיירים, האצת הליכי הרישוי, וגיבוש מדיניות סדורה בנושאים כגון חניה ותשתיות.

בימים אלו מקודמים מספר תיקוני חקיקה שנועדו לתת מענה לסוגיות אלו, כגון הצעת "חוק המארגנים" שמבקשת להגן על זכויות דיירים מול יזמים באמצעות שורה של כללים ברורים. בנוסף, מתגבשים הסדרים שיאפשרו לרשויות המקומיות לגבות היטלי השבחה ייעודיים לצורך חיזוק תשתיות ומוסדות ציבור עבור פרויקטי תמ"א.

בזירה התכנונית, גוברת ההכרה בצורך לעבור מתכנון נקודתי של מבנים בודדים לגישה מרחבית הוליסטית. כלומר, ראייה של פרויקט התמ"א כחלק ממארג עירוני שלם, על כל השלכותיו על המרחב הציבורי, התנועה, התשתיות והשירותים העירוניים.

מסקנות

התבוננות בעתיד תמ"א 38 חושפת מגוון מגמות מרתקות ופורצות דרך. מהתייעלות אנרגטית ועד שילוב טכנולוגיות חדשניות, התחום נמצא בתנופה של שינוי והתפתחות. לצד ההתמודדות עם אתגרים לא פשוטים, טמון כאן פוטנציאל אדיר למהפכה של ממש בדמותה של העיר הישראלית.

בשורה התחתונה, על כל הגורמים בענף - מקבלי החלטות, מתכננים, יזמים ודיירים - להיות קשובים למגמות הללו ולאמץ את החדשנות בצורה מושכלת ומותאמת. בד בבד, נדרשים גם שינויים מערכתיים ועדכון הרגולציה כדי לאפשר את קידום המהלכים החדשניים.

התפיסה צריכה להיות של תמ"א 38 כזירה לשיפור מתמיד, המשלבת מחויבות עמוקה לאיכות החיים של התושבים עם יצירתיות ויזמות בלתי פוסקות. ככל שנצליח לרתום את המגמות העדכניות לטובת מטרות אלו, נוכל להעצים את ההשפעה החיובית של התחדשות עירונית ולעצב סביבות מגורים נהדרות לדורות הבאים.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום