תמ”א 38

298 צפיות

תמ"א 38 - מנוע לשינוי פני השכונה

תמ"א 38, התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ידועה בעיקר בהקשר של שיפוץ ומיגון בניינים בודדים. אך מבט מעמיק יותר חושף כי ההשפעות שלה חורגות הרבה מעבר לדלת הכניסה של כל דירה. בפועל, תמ"א 38 מחוללת מהפכה שקטה אך עמוקה בחייהן של שכונות וקהילות רבות ברחבי הארץ. בכתבה הזו, נצא למסע מרתק בעקבות השינויים הפיזיים והחברתיים שמביאה התוכנית, ונגלה כיצד היא הופכת את פני השכונות מקצה לקצה.

שדרוג תשתיות ומרחבים ציבוריים

אחד הביטויים הבולטים ביותר של תמ"א 38 ברמה השכונתית הוא השיפור המשמעותי בתשתיות ובמרחבים הציבוריים. פרויקטי התמ"א לרוב לא מסתפקים בחיזוק ובשיפוץ המבנים עצמם, אלא גם משדרגים את כל מה שמסביב.

"לפני התמ"א, השכונה שלנו נראתה עייפה ומוזנחת," מספר דני, תושב ותיק משכונת נאות אפקה בתל אביב. "המדרכות היו שבורות, הכבישים מחוררים, וגינות הילדים עלובות. אבל עם תחילת העבודות, פתאום הכל השתנה. המדרכות רוצפו מחדש, נוספו פסי האטה וחניות מסודרות, והוקמו כמה גינות משחקים חדשות ומרהיבות."

הסיפור של דני אופייני לשכונות רבות שעברו מתיחת פנים כוללת בזכות תמ"א 38. עיריות ומועצות מקומיות מנצלות את ההזדמנות כדי לרענן את התשתיות הוותיקות, לשפר את הבטיחות בדרכים, ולהעשיר את המרחב הפתוח בפארקים, במתקני כושר ובריהוט רחוב.

חיזוק המרקם החברתי והקהילתי

לצד השינויים הפיזיים, תמ"א 38 מחוללת גם מהפכה חברתית וקהילתית. התהליך המשותף שעוברים תושבי השכונה מאפשר יצירת קשרים חדשים, שיתופי פעולה ותחושת שייכות מוגברת.

כך למשל, ועדי הבתים שקמים כדי להוביל את פרויקטי התמ"א הופכים פעמים רבות למוקד של עשייה חברתית. "הפרויקט אצלנו בבניין יצר דינמיקה חדשה לגמרי," מתארת שירה, דיירת מרחוב הגליל בחיפה. "פתאום נפגשנו עם שכנים שבקושי הכרנו קודם, גילינו הרבה מכנים משותפים, והתחלנו ליזום ביחד פעילויות קהילתיות כמו מסיבות חצר או קבוצות רכישה משותפות."

בנוסף, שיפור פני השכונה ותחושת ההתחדשות מושכים אליה אוכלוסיות חדשות, ויוצרים תמהיל מגוון ועשיר יותר. "תוך כמה חודשים של פרויקטי התמ"א אצלנו, ראינו פתאום הרבה משפחות צעירות עם ילדים נכנסות לשכונה," מספר יוסי, תושב רחוב סוקולוב בהרצליה. "הם הביאו איתם אנרגיות טובות, יוזמות קהילתיות, וכמובן המון ילדים שממלאים את הגינות והמתנ״סים. זה שינה לגמרי את האווירה פה."

הזדמנות לצמיחה כלכלית מקומית

תמ"א 38 יכולה להיות זרז משמעותי גם לצמיחה כלכלית מקומית בשכונות. עבודות השיפוץ והבנייה מזרימות למקום הון, מייצרות ביקוש לעסקים ושירותים, ומחזקות את ערך הנכסים והנדל"ן.

"בעקבות גל התמ"א אצלנו, פתאום ראינו פריחה של עסקים חדשים," מספר מוטי, בעל מכולת ברחוב נורדאו בנתניה. "נפתחו כאן בתי קפה, חנויות עיצוב והלבשה, סטודיו לחוגים. פתאום הרחוב שלנו, שפעם היה די מנומנם, הפך למוקד תוסס של מסחר ופנאי. וכמובן, גם העסק שלי נהנה מהלקוחות החדשים שהגיעו."

מגמה נוספת היא עליית ערך הנכסים בשכונות שעברו תמ"א 38 נרחבת. השיפוץ וההתחדשות הופכים את האזור למבוקש ואטרקטיבי יותר, מה שמושך אליו יותר רוכשים ומשקיעים. מחקר שערך אתר יד2 ב-2020 מצא כי דירות בבתים שעברו תמ"א 38 עלו בממוצע ב-19% יותר מאשר דירות דומות באותו אזור.

אתגרים, קשיים והתמודדות

כמובן, לצד ההשפעות החיוביות הברורות, ישנם גם אתגרים וחבלי לידה שמתלווים לשינוי העמוק שחווה השכונה. תהליכי התמ"א עצמם כרוכים לעיתים במטרדי רעש, לכלוך וצפיפות שמקשים על חיי התושבים.

בנוסף, עליית מחירי הנדל"ן והשכירות עלולה לייצר תהליכי ג'נטריפיקציה ודחיקה של אוכלוסיות ותיקות וחלשות יותר. "כשהשכונה שלנו עברה מתיחת פנים, הרבה מהדיירים המבוגרים שגרו פה שנים לא יכלו יותר לעמוד בעלויות," מספרת רינה מקרית אונו. "זה תהליך כואב, כי מצד אחד השכונה פורחת, אבל מצד שני משהו מהצביון והזהות שלה הולך לאיבוד."

עוד סוגיה מאתגרת היא שילוב תשתיות ושירותים ציבוריים בקצב ההתפתחות המהיר. לעיתים, תוספת האוכלוסייה המהירה יוצרת עומס על מערכות החינוך, התחבורה והרווחה המקומיות. "פתאום יש פה הרבה יותר ילדים, אבל בתי הספר והגנים לא תמיד ערוכים לזה," אומרת ליאת, אם לשלושה מפתח תקווה. "צריך לדאוג שהעירייה תיתן מענה בקצב ההתרחבות של השכונה."

סיכום: תמ"א 38 כמנוף לצמיחה וחיזוק

למרות האתגרים הכרוכים בדרך, ברור כי תמ"א 38 טומנת בחובה הזדמנות יוצאת דופן לחולל שינוי חיובי ועמוק בחייהן של שכונות ישראליות רבות. מעבר לתרומה הברורה בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, התוכנית מספקת מנוף להתחדשות עירונית, חברתית וכלכלית מקיפה.

כדי למקסם את ההשפעה לטובה, חשוב שכל השחקנים בזירה - מהממשלה, דרך הרשויות המקומיות ועד לתושבים עצמם - ייקחו חלק פעיל בעיצוב התהליך. נדרשת חשיבה מערכתית שתבטיח פיתוח מואץ של תשתיות ציבוריות במקביל לבנייה, מדיניות שתשמור על הרכב מגוון ומאוזן של אוכלוסייה, ותמיכה בעסקים מקומיים כדי למנוע דחיקה שלהם.

כמו כן, חשוב לשים דגש על שיתוף ציבור נרחב והעצמה קהילתית לאורך הדרך. ככל שהתושבים יהיו מחוברים ומעורבים יותר בתכנון ובביצוע, כך ההטמעה של השינויים תהיה מוצלחת וארוכת טווח יותר. יש לראות בהם לא רק נהנים פסיביים, אלא סוכני שינוי פעילים המעצבים את עתיד השכונה.

במבט לעתיד, תמ"א 38 מייצגת הרבה יותר מאשר כלי הנדסי לשיפור מבנים. היא מהווה הזדמנות נדירה לרתום תהליכי בינוי ופיתוח כמנוף לבניית חוסן מקומי, גיבוש זהות ייחודית, וטיפוח ״רוח המקום״ של כל שכונה. בעשותנו כן, נוכל להפוך את השכונות הוותיקות של ישראל למרחבים נעימים, בטוחים ומלאי חיים - מקומות שבהם הקהילה פורחת, הכלכלה משגשגת, והעתיד נראה בהיר יותר מתמיד.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום