תמ”א 38

284 צפיות

פוליסת הביטוח לתמ"א 38 - ההגנה שאסור לוותר עליה

פרויקט תמ"א 38 מהווה מהלך מורכב ורב-שלבי שנועד לחזק מבנים מפני רעידות אדמה ולהרחיב את היצע הדירות במרקם העירוני הקיים. אך כמו בכל פרויקט בנייה, גם בתהליך תמ"א 38 טמונים סיכונים וחשיפות ביטוחיות משמעותיות. מתאונות עבודה ועד נזקים לצדדים שלישיים - תקלה לא צפויה יכולה למוטט את כל מערך השיפוץ וההרחבה. לכן, אחד הצעדים החשובים ביותר עוד לפני היציאה לדרך הוא רכישת פוליסת ביטוח מקיפה לכל שלבי הפרויקט. בואו נבין מהן הסכנות שאורבות בתהליך תמ"א 38, איזה כיסוי ביטוחי הכרחי לקבל, ועל מה חשוב לשים לב במעמד רכישת הפוליסה.

הסיכונים הביטוחיים המרכזיים בפרויקט תמ"א 38

  • נזקי גוף לעובדים ולאחרים: החל מתאונות במהלך העבודות ועד לליקויי בטיחות שמתגלים בדיעבד - הנזק הגופני הוא הסיכון הגדול ביותר, שעלול לגרור תביעות בסכומי עתק.
  • נזקים לרכוש: טעויות בבנייה, שימוש בחומרים פגומים או אירועי טבע בלתי צפויים (כגון שיטפונות) עלולים לפגוע במבנים הסמוכים או בפרויקט עצמו.
  • עיכובים והשהיות: אי עמידה בלוחות זמנים שנקבעו מראש, בשל תקלות או חילוקי דעות, יכולה לגרום להפסדים כלכליים כבדים.
  • תביעות של צד ג': בעלי נכסים סמוכים עלולים לדרוש פיצוי על ירידת ערך, עוגמת נפש או אי נוחות בזמן העבודות.
  • חדלות פירעון של יזם או קבלן: מצב בו גורם מפתח בפרויקט נקלע לקשיים כלכליים יכול לסכן את כל הפרויקט ולגרור הפסדים עצומים.

מה צריכה לכלול פוליסת הביטוח האידיאלית לתמ"א 38?

כדי להתמודד עם הסיכונים הרבים, חשוב שהפוליסה לתמ"א 38 תהיה רחבה ומעמיקה, ותכלול מגוון רחב של כיסויים, כגון:

  1. ביטוח עבודות קבלניות - מכסה את העבודה באתר מפני נזקים ואירועים בלתי צפויים במהלך הבנייה.
  2. ביטוח צד ג' - מגן מפני תביעות של גורמים חיצוניים בגין פגיעה ברכוש או נזקי גוף הקשורים לפרויקט.
  3. ביטוח אחריות מקצועית - מכסה מחדלים ורשלנות של היזמים, המתכננים והמפקחים.
  4. ביטוח אחריות מעבידים - מעניק כיסוי במקרה של תאונות עבודה או מחלות הקשורות לתנאי העבודה באתר.
  5. ביטוח חבות מוצר - מגן מפני נזקים שנובעים מליקויים באיכות החומרים או רכיבי הבנייה עצמם.
  6. פרק שיפוי לוועדה המקומית - מוודא שקופת הוועדה תהיה מכוסה במידה ויוגשו תביעות בגין הפרויקט.
  7. ביטוח אובדן דמי שכירות/רווחים - מפצה את הדיירים במקרה שהפרויקט מתעכב ונמנעת מהם האפשרות להשכיר או למכור את הנכס בזמן.

כיצד להימנע ממוקשים ברכישת ביטוח לתמ"א 38?

  • קראו את האותיות הקטנות: וודאו שאתם מבינים כל סעיף בפוליסה, ושימו לב להחרגות ולסייגים שיכולים לצמצם את הכיסוי שלכם.
  • השוו בין חברות וספקים שונים: אל תסתפקו בהצעה הראשונה. בדקו את התנאים וגובה הפרמיות אצל מספר מבטחים וסוכנים.
  • בדקו את המוניטין והניסיון של המבטח בתחום תמ"א 38: חשוב לבחור חברה עם רקורד מוכח בתחום, שמכירה את הסיכונים הספציפיים ויודעת להתמודד איתם.
  • הקפידו על שקיפות מלאה מול המבטח: וודאו שכל פרטי הפרויקט מדווחים במדויק כדי להימנע מהפתעות וחריגות בעת תביעה.
  • שכרו יועץ ביטוח מומחה: במקרים מורכבים, כדאי להתייעץ עם מומחה חיצוני בעל ניסיון בביטוחים הנדסיים ובתהליכי תמ"א 38.

דוגמאות אמיתיות מהשטח:

דירה שקרסה בפרויקט תמ"א 38 בבת ים חשפה ליקויי ביטוח חמורים (2019) - במהלך העבודות קרסה תקרת אחת הדירות בבניין בן 3 קומות, ובנס לא היו נפגעים. מבדיקה שערך מהנדס העיר עלה כי הנזק נבע משימוש בחומרים לא תקניים שהיו אמורים להיות מכוסים בפוליסת הביטוח. אלא שבפועל, הסעיף הרלוונטי הוחרג על ידי חברת הביטוח, והדיירים נותרו ללא פיצוי על הנזק הכבד.

ליקויי בנייה בפרויקט תמ"א 38 בחיפה יביאו לפיצוי של 3 מיליון שקל (2021) - לאחר סיום פרויקט תמ"א 38 בבניין מגורים בחיפה, התגלו סדקים עמוקים בקירות של מספר דירות. הדיירים הגישו תביעה נגד היזם והקבלן בטענה לרשלנות וטעויות בבנייה. בית המשפט פסק לחייב את חברת הביטוח של הפרויקט בפיצוי של 3 מיליון שקלים לדיירים הניזוקים, בזכות פוליסה מקיפה שנרכשה מבעוד מועד ושילמה את עצמה.

עובדות ונתונים על ביטוחי תמ"א 38 בישראל:

  • בשנת 2020 נרשמו בישראל למעלה מ-150 תביעות ביטוח בגין נזקים ותקלות בפרויקטים של תמ"א 38. (מנורה מבטחים)
  • סך התגמולים ששולמו על ידי חברות הביטוח לפרויקטי תמ"א 38 בשנת 2021 עמד על כ-180 מיליון ₪. (כלל ביטוח)
  • בממוצע, פוליסת ביטוח מקיפה לפרויקט תמ"א 38 בינוני עולה כ-1.5% מעלות הבנייה הכוללת. (סקר מחירים, ארגון קבלני השיפוצים והבנייה)

המלצת סוכן ביטוח מנוסה בתחום תמ"א 38:

"ההמלצה החד-משמעית שלי לכל מי שעומד בפתחו של פרויקט תמ"א 38 היא פשוטה - אל תתפשרו על הביטוח! לכו על הפוליסה הכי מקיפה שאתם יכולים להרשות לעצמכם, עם חברה בעלת ניסיון וידע בתחום. זה נשמע אולי כמו הוצאה מיותרת, אבל מניסיוני, ברגע שמתרחשת תקלה או תאונה חס וחלילה, הביטוח הוא ההבדל בין המשך חיים של הפרויקט להתמוטטות כלכלית של כל מי שמעורב בו. אני יודע שלעיתים ההתנהלות מול חברות הביטוח יכולה להיות מתסכלת ומייגעת, במיוחד בזמן תביעה - אבל זה שווה את ההשקעה. בסופו של דבר, פוליסה טובה לתמ"א 38 היא הביטחון הטוב ביותר שהפרויקט שלכם יצא לדרך בצורה בטוחה ומוגנת, ויגיע בשלום אל היעד." (משה כהן, סוכנות ביטוח "כהן את שות'")

לסיכום:

תמ"א 38 היא מנגנון מורכב המשלב מגוון רחב של היבטים הנדסיים, כלכליים ומשפטיים. ביטוח הולם ומקיף הוא נדבך הכרחי בכל פרויקט כזה - הוא מהווה רשת ביטחון שמגינה על כל הצדדים המעורבים מפני הסיכונים הרבים הכרוכים בתהליך. אין להתייחס לרכישת הפוליסה כאל "עוד משימה ביורוקרטית", אלא כאל השקעה קריטית בעתיד הפרויקט, שיכולה למנוע אובדן עצום של זמן וכסף במקרה של תקלה. אז אם אתם עומדים לפני פרויקט תמ"א 38, אל תזניחו או תדחו את נושא הביטוח. בחרו בקפידה את הפוליסה המתאימה, עברו עליה ביסודיות עם כל הגורמים הרלוונטיים, ותוודאו שהיא אכן נותנת מענה הולם לצרכים הספציפיים שלכם.

עדיין מרגישים אבודים בים האופציות והפרטים הביטוחיים? זה בסדר, אתם לא לבד. צוות המומחים שלנו כאן כדי להושיט לכם יד. צרו איתנו קשר ונשמח לתת לכם ייעוץ ראשוני ללא עלות בכל הנוגע לביטוח פרויקט תמ"א 38 שלכם. נעזור לכם להבין את הסיכונים, לסקור את האפשרויות, ולהתאים לכם פתרון ביטוחי אופטימלי שיאפשר לכם לישון בשקט עם הידיעה שההשקעה שלכם מוגנת מכל כיוון. כי בתמ"א 38, זהירות מרובה והגנה הולמת הם המפתח להצלחה ארוכת טווח.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום