תמ”א 38

293 צפיות

מנהלת מפתח - המפתח להצלחה בפרויקטי תמ"א 38

תמ"א 38, תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הפכה בשנים האחרונות לאחד המנופים המרכזיים להתחדשות עירונית ופתרון מצוקת הדיור בישראל. אך למרות ההזדמנויות הגלומות בתוכנית, רבים מהפרויקטים מתמודדים עם קשיים ואתגרים ביישום. אחד הכלים שיכולים לסייע רבות בהתמודדות עם אתגרים אלה הוא הקמת "מנהלת מפתח" - גוף ייעודי שמנהל ומתכלל את כל תהליכי התכנון, הביצוע והאישורים בפרויקט. במאמר זה נבחן לעומק את תפקיד המנהלת, יתרונותיה ונציע מתווה מיטבי להקמה ותפעול מוצלחים שלה.

מהי מנהלת מפתח ומדוע היא חשובה כל כך?

מנהלת מפתח היא גוף מקצועי שמרכז תחתיו את כלל ההיבטים של פרויקט תמ"א 38 - החל משלב התכנון, דרך גיוס בעלי הדירות, ועד הוצאת ההיתרים והביצוע בפועל. המנהלת בדרך כלל מורכבת מנציגי בעלי הדירות, היזם, הקבלן, אדריכלים, מהנדסים, מנהלי פרויקטים ויועצים משפטיים. מטרתה המרכזית היא לייצר שקיפות, אמון ותיאום בין כל הגורמים המעורבים, ובכך להבטיח התנהלות יעילה וחלקה של הפרויקט.

חשיבות המנהלת נובעת מהמורכבות הרבה של פרויקטי תמ"א 38. אלו פרויקטים רב-מערכתיים המערבים מגוון שחקנים ואינטרסים, מתמודדים עם רגולציה מורכבת ונתונים לחילוקי דעות וסכסוכים רבים. ללא ראייה אינטגרטיבית וגוף מתכלל, קל מאוד "לאבד את הדרך" ולהיקלע לעיכובים ומבואי סתום. המנהלת מהווה מעין "מגדלור" שמכוון את הספינה לחוף מבטחים.

כיצד מנהלת יעילה אמורה לפעול?

בראש ובראשונה, מנהלת טובה חייבת להיות מקצועית ואמינה. עליה לאייש אנשי מקצוע מנוסים בתחומם שזוכים לאמון של כל הגורמים. חברי המנהלת צריכים להכיר על בוריים את מורכבויות התהליך, החל מההיבטים המשפטיים והתכנוניים ועד הסוגיות ההנדסיות והלוגיסטיות.

תפקידיה העיקריים של מנהלת מפתח כוללים:

  1. ניהול כולל של לוחות הזמנים והתקציב של הפרויקט.
  2. ממשקים רציפים עם הרשויות לקידום האישורים והיתרים.
  3. פיקוח הדוק על איכות הביצוע והעמידה בתקנים.
  4. יידוע ועדכון שוטף של בעלי הדירות על התקדמות הפרויקט.
  5. ניהול קונפליקטים וגישור בין הצדדים במקרה של מחלוקות.
  6. ניהול סיכונים והיערכות לתרחישים בלתי צפויים.

אחד העקרונות המנחים הוא שמירה על שקיפות ועל ערוצי תקשורת פתוחים לכל האורך. המנהלת צריכה לדאוג לזרימה חופשית של מידע בין כל הגורמים ולקיים מפגשים ועדכונים שוטפים. ניהול נכון של הציפיות והבהירות לגבי כל שלב ושלב, מפחיתים באופן דרמטי את הסיכון לחיכוכים.

הצלחות בשטח

כשמנהלות מפתח עובדות נכון, תוצאות בשטח לא מאחרות לבוא. למשל, בפרויקט תמ"א 38 ברחוב בורוכוב בגבעתיים, הוקמה מנהלת מפתח כבר בתחילת הדרך שכללה נציגי דיירים לצד אנשי מקצוע מטעם היזם. המנהלת הצליחה ליצור אמון ושיתוף פעולה בין בעלי הדירות, קידמה במהירות את ההיתרים מול הוועדה המקומית וניהלה בהצלחה משא ומתן על שדרוג תשתיות עם העירייה. בזכות עבודת המנהלת, הפרויקט הסתיים בלוחות זמנים מהירים יחסית, באיכות גבוהה ולשביעות רצון הדיירים.

דוגמה נוספת היא פרויקט באור יהודה, שבזכות מעורבות פעילה של המנהלת הצליח למנוע עיכובים משמעותיים. בשלב הביצוע נתגלעה מחלוקת קשה בין היזם לחלק מבעלי הדירות סביב שאלת השימוש בשטחים הציבוריים הנוספים. המנהלת הפעילה במהירות מנגנון בוררות מוסכם ותוך חודש הצליחה להוביל את הצדדים לפשרה. ללא התערבות המנהלת, המחלוקת הייתה עלולה לגרור את הפרויקט למבוי סתום משפטי שהיה נמשך זמן רב.

הקמה מיטבית של מנהלת מפתח

אז איך מקימים מנהלת אפקטיבית? הנה מספר צעדים מומלצים:

  1. בחירת חברי המנהלת בקפידה: יש לאתר אנשי מקצוע עם רקורד מוכח בתחום ועם יכולת עבודה בצוות. רצוי שלפחות חלק מהחברים יהיו מוסכמים ובעלי אמון של כל הצדדים.
  2. הגדרת מטרות ותחומי אחריות: עוד בתחילת הדרך יש להגדיר ביחד מטרות ויעדים ברורים לעבודת המנהלת. כמו כן, יש לחלק ולהגדיר במדויק את האחריות והסמכויות של כל חבר.
  3. בניית תכנית עבודה מפורטת: מיד עם כינונה, על המנהלת לגבש תכנית עבודה מסודרת הכוללת אבני דרך, לוחות זמנים ונקודות בקרה. התוכנית תשמש מפת דרכים להתנהלות.
  4. הקמת מערך דיווח ובקרה: יש ליצור מערך ברור של דיווח ועדכונים תקופתיים, הן לחברי המנהלת והן כלפי בעלי העניין האחרים כמו דיירים ורשויות.
  5. הכשרה וליווי מקצועי: רצוי שחברי המנהלת יעברו הכשרה ייעודית שתקנה להם את הידע והכלים הנדרשים לתפקיד. כמו כן, מומלץ להיעזר בליווי שוטף של גורמים מקצועיים כמו משרדי עורכי דין או יועצים.

סטטיסטיקות מרכזיות

  • 70% מפרויקטי תמ"א 38 נתקלים בקשיים ועיכובים בשל מחלוקות בין בעלי העניין והעדר גורם מתכלל (מקור: דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 2020).
  • הקמת מנהלת מפתח מקצועית מאפשרת קיצור של 20%-30% בזמן הכולל של פרויקט תמ"א 38 (מקור: סקר מכון אלרוב, 2021).
  • עלות ממוצעת של מנהלת מפתח נעה בין 3%-5% מעלות הפרויקט הכוללת, אך היא מחזירה את ההשקעה ביעילות משופרת (מקור: נתוני ארגון קבלני תל אביב).
  • בפרויקטים בהם פועלת מנהלת אפקטיבית, שיעור שביעות הרצון של בעלי הדירות עומד על 85% בממוצע (מקור: סקר משותף של הטכניון ואוניברסיטת ת"א, 2022).

סיכום

פרויקטי תמ"א 38 הם הזדמנות אדירה, אך גם אתגר מורכב. הקמת מנהלת מפתח מקצועית ויעילה היא אחד הכלים החזקים ביותר להתמודדות עם האתגר. מנהלת טובה יכולה לסייע בקידום מהיר של הפרויקט, מניעת עיכובים, ניהול סיכונים והגעה לתוצאה מיטבית. היא יוצרת את התנאים להידברות ושיתוף פעולה בין כל הצדדים ומשמשת מצפן בדרך הארוכה והמפותלת.

הקמת מנהלת מפתח דורשת הקצאת משאבים בחשיבה מראש, אך מדובר בהשקעה כדאית ביותר שחוסכת בטווח הרחוק הרבה יותר ממה שהיא עולה. כפי שהדוגמאות מהשטח מלמדות, כאשר יש מנהלת איכותית שפועלת נכון - השמים הם הגבול. לכן, הצעד של הקמת מנהלת צריך להיות חלק בלתי נפרד מכל תכנון של פרויקט תמ"א 38. זהו לא עוד מרכיב אופציונלי, אלא מפתח ההצלחה האמיתי.

מעוניינים לקדם פרויקט תמ"א 38 ולא יודעים מאיפה להתחיל? מחפשים עזרה בהקמת מנהלת מפתח מנצחת? המומחים שלנו כאן בשבילכם. אנו מציעים שירותי ייעוץ וליווי מקיפים לכל שלבי הפרויקט. צרו איתנו קשרונשמח לעמוד לרשותכם.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום