תמ”א 38

291 צפיות

טיפים להכנת הנכס לפני תחילת פרויקט תמ"א 38

לפני שמתחילים בפרויקט תמ"א 38, חשוב להקדיש זמן ומחשבה להכנת הנכס ולהיערכות נכונה של הדיירים. תשומת לב לפרטים הקטנים ותכנון מוקדם יכולים למנוע אי-נעימויות ולחסוך הרבה כאב ראש בהמשך הדרך. הנה כמה טיפים מעשיים שיעזרו לכם להתכונן בצורה מיטבית לקראת השינוי הגדול.

בצעו "בדק בית" מקיף

לפני תחילת העבודות, מומלץ לערוך סקירה מעמיקה של מצב הדירה והבניין כולו. בדקו את מצב התשתיות (חשמל, אינסטלציה, ביוב), זהו נזקים או ליקויים קיימים, ומפו את כל הפריטים שדורשים תיקון או שדרוג. תיעוד מפורט של המצב הקיים יאפשר לכם להעריך נכון יותר את היקף העבודה הנדרשת ולתאם ציפיות מול הקבלן. זה גם יספק בסיס השוואתי למקרה של מחלוקות עתידיות.

תכננו מראש את העיצוב והשינויים הרצויים

פרויקט תמ"א 38 הוא הזדמנות מצוינת לרענן ולשדרג את עיצוב הדירה. לפני תחילת העבודות, השקיעו מחשבה בתוכנית עיצוב כוללת - החל מבחירת חומרי הגמר, דרך שינויים בתוכנית הדירה ועד לפריטי הנגרות והאבזור. ככל שתגיעו עם "שיעורי בית" מוכנים יותר, כך תוכלו לנצל טוב יותר את ההזדמנות ולהימנע מהחלטות של הרגע האחרון. זה יחסוך לכם גם עלויות מיותרות של שינויים ותוספות במהלך הבנייה עצמה.

דאגו לאחסון זמני של התכולה

חשבו מראש איפה תאחסנו את התכולה של הדירה בזמן העבודות. שכירת מחסן מרווח, בטוח ונגיש יכולה להיות אופציה טובה. מומלץ לארוז היטב את החפצים בקופסאות עמידות, לסמן אותן בבירור, ולהכין רשימת תכולה מסודרת לכל קופסה. כך תמנעו נזקים מיותרים ותקלו על ההתארגנות בחזרה הביתה בסוף הפרויקט. לפריטים בעלי ערך רגשי או כספי גבוה במיוחד, שקלו לשכור כספות או לבקש מבני משפחה וחברים לאחסן זמנית.

מצאו פתרון מגורים זמני נוח

אם העבודות דורשות מכם לעזוב זמנית את הדירה, התחילו לחפש מבעוד מועד אחר פתרון מגורים חלופי. שקלו את האופציות השונות - שכירת דירה באזור, מעבר זמני לבני משפחה, או אולי שהות בדירת נופש. הגדירו את הקריטריונים החשובים לכם מבחינת מיקום, גודל, מחיר ונגישות, והתחילו בחיפושים מוקדם ככל האפשר. ככל שתמצאו פתרון יציב ונוח יותר, שמאפשר לכם להמשיך בשגרת החיים ובמחויבויות היומיומיות, כך יהיה לכם קל יותר לצלוח את תקופת המעבר.

היערכו לוגיסטית ומנטלית לתקופת השיפוצים

תמ"א 38 היא פרויקט מאתגר לא רק מבחינה הנדסית אלא גם מבחינה רגשית ונפשית. חשוב להתכונן מראש לאתגרים הצפויים - אבק, רעש, אי-סדר ושינוי בשגרה. הכינו את עצמכם ואת בני המשפחה למטרדים הזמניים, וחשבו כיצד תוכלו להקל על עצמכם את התקופה הזו. למשל, ספרו לילדים בגובה העיניים על השינויים המתוכננים, והכינו עבורם "ערכת הישרדות" עם פעילויות והפתעות קטנות שישמחו אותם. תכננו זמן איכות משפחתי ופעילויות מחוץ לבית שירגיעו את האווירה. קצת הכנה מנטלית מראש יכולה לעשות הבדל גדול ביכולת ההתמודדות.

בדקו ביטוחים קיימים ונדרשים

פנו לסוכן הביטוח ובדקו אם הפוליסות הקיימות שלכם מכסות את התרחישים הכרוכים בשיפוץ מסוג זה. ייתכן שתצטרכו הרחבה זמנית של הכיסוי על תכולת הדירה, או ביטוח אחריות מורחב. בנוסף, וודאו שיש לקבלן המבצע את כל הביטוחים הנדרשים להגנה על העובדים ועל רכוש הדיירים. אל תהססו לשאול ולברר את הפרטים הקטנים, ולדרוש העתקים מפוליסות הביטוח הרלוונטיות. טוב להיות מוגנים ומכוסים מבעוד מועד.

שתפו פעולה עם שאר הדיירים

פרויקט תמ"א 38 מצריך שיתוף פעולה והירתמות של כל בעלי הדירות בבניין. הקדישו זמן לתיאום והסכמות משותפות עם שאר השכנים, למשל לגבי תזמון העבודות, חלוקת המטלות או קבלת החלטות על חומרי גמר ומפרטים. ככל שתצליחו לגבש עמדה אחידה וליצור "רוח גבית" חיובית בקרב כל הדיירים, כך יהיה קל ונעים יותר לעבור את התהליך.

סיפור הצלחה - הכנה מוקדמת שהשתלמה

דניאלה, בעלת דירה בקומה השנייה בבניין משנות השבעים בבת ים, יצאה לפרויקט תמ"א 38 עם תכנון קפדני ויסודי. היא ואחיה, מעצב פנים במקצועו, הכינו תוכנית מפורטת לשדרוג הדירה הכוללת הזזת קירות, הרחבת המטבח, והחלפת כל התשתיות. במקביל דניאלה ארגנה לעצמה דירה מרווחת להשכרה במרחק הליכה מהבית, וסגרה חוזה לחצי שנה עם אופציה להארכה. היא דאגה להעביר את כל התכולה היקרה לביתם של ההורים ולאחסן את שאר הציוד במחסן מאובטח. בזכות ההכנות המוקדמות, המעבר לדירה השכורה היה קל ונוח, וכך גם החזרה הביתה בתום הפרויקט. הקפדה על פרטים קטנים כמו איטום נכון של הארגזים מנעה נזקי רטיבות, ואילו התכנון המוקדם של השינויים הפנימיים בדירה אפשר לדניאלה לנצל את השיפוץ להגשמת "בית החלומות" שתמיד רצתה.

עצה מקצועית של מנהל פרויקטים

"אחד הדברים הכי חשובים שדיירים יכולים לעשות כדי להתכונן לתמ"א 38, הוא פשוט לשבת יחד כל הנציגות וליצור תוכנית עבודה משותפת. תיאום ציפיות מוקדם, למשל לגבי ספקים וחומרים, מונע הרבה חיכוכים בהמשך הדרך. כמו כן, אני תמיד ממליץ למנות אחראי מטעם הדיירים שינהל את הקשר מול הקבלן וידווח להם על התקדמות הפרויקט. תקשורת שוטפת ושקיפות מרסנות את רוב החששות. ולבסוף - תתאזרו בסבלנות! תקלות ועיכובים הם כמעט בלתי נמנעים בפרויקטים מורכבים שכאלו. קחו בחשבון מראש שלא הכל ילך חלק, ושמרו על גמישות לאורך הדרך. בסופו של דבר, התוצאה של שיפור הבית והרכוש שלכם שווה את המאמץ."

עופר כהן, מנהל פרויקטים בחברה מובילה המתמחה בפרויקטי תמ"א 38.

לסיכום

היציאה לפרויקט תמ"א 38 דורשת היערכות מקדימה בכמה מישורים: טכני, לוגיסטי ומנטלי. ככל שתקדישו יותר זמן ומחשבה לפרטים הקטנים, כך יהיה לכם קל יותר להתמודד עם האתגרים בהמשך. תכנון מוקדם, תיאום ציפיות עם כל בעלי העניין ושמירה על תקשורת שוטפת וגמישות יאפשרו לכם לצלוח את הפרויקט בהצלחה.

זכרו, בסופו של דבר מדובר בהשקעה משתלמת מאוד עבור עתיד הנכס והרכוש שלכם. כל ההכנות שתעשו מראש יתגמלו אתכם ביתר שאת בסיום התהליך, עם דירה חדשה, יפה ובטוחה יותר.  

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום