תמ”א 38

331 צפיות

התחדשות עירונית: מדריך שלב אחר שלב לתמ"א 38

בעידן המודרני, דרישות הבנייה והחיים העירוניים משתנות ללא הכר. פרויקטים של תמ"א 38 נועדו לתת מענה לצרכים החדשים באמצעות חיזוק והרחבה של מבני מגורים ישנים. מטרות התוכנית כוללות בין השאר חיסכון במשאבים ושמירה על איכות הסביבה, מחד, ומתן תמריצי פיתוח למגורים ראויים מאידך. אך כיצד עובר פרויקט תמ"א 38 מרעיון לביצוע? במאמר זה נבחן את השלבים המרכזיים בתהליך המלא.

קריטריונים לזכאות הצעד הראשון בפרויקט תמ"א 38 הוא לבחון את הזכאות של הבניין להשתתף בתוכנית. בנייני מגורים שהוקמו לפני שנת 1980 עשויים להיות מתאימים, אך גם קריטריונים נוספים כמו מצב הבנייה, גיל הבניין, אזור גיאוגרפי וסיכונים סייסמיים נלקחים בחשבון.

לדוגמה, קבוצת דיירים מרחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה קיבלה אישור עקרוני לתמ"א 38 לאחר שהוברר כי הבניין שלהם עומד בדרישות.

מציאת יזם מתאים לאחר קבלת האישור, השלב הבא הוא למצוא יזם מנוסה שיוביל את הפרויקט. הדיירים, בסיוע עורך דין, יפרסמו מכרז המציג את הדרישות שלהם ואת המאפיינים הרצויים ליזם המתאים.

חברת "רבנו תם" התמחתה בפרויקט תמ"א 38 ברחוב הרצל בראשון לציון. "היינו צריכים לעבור תהליך ממושך כדי לזהות את היזם הנכון שיגשים את הציפיות של הדיירים", סיפרה רונית בניש, המייסדת.

תכנון והגשת בקשות עם בחירת היזם, מתחיל השלב הביורוקרטי של תכנון המבנה החדש, היקף העבודות והיבטים לוגיסטיים. היזם נדרש לקבל אישורים מוועדות התכנון המקומיות ומשרדי הממשלה השונים. בשלב זה הדיירים אמורים להסכים על התוכנית המוצעת ולחתום על הסכם ראשוני.

"בפרויקט תמ"א 38 באזור התעשייה בחולון, אחד האתגרים המרכזיים היה לתאם ציפיות וקבלת אישורים עקב הקרבה למפעלים ומקורות רעש", אמר יוסי מלכה, יזם ותיק.

ביצוע העבודה לאחר קבלת כל האישורים, מתחיל השלב המעשי של חיזוק המבנה, הריסה חלקית או שיפוץ כללי. בשלב זה קבלני הבנייה נכנסים לפעולה ומבצעים את העבודות הדרושות על פי התוכניות שאושרו.

חברת "בית וגג" התמחתה בביצוע עבודות חיזוק וחידוש במסגרת תמ"א 38 באזור גוש דן. "הדבר החשוב ביותר הוא לעמוד בלוחות הזמנים ולצמצם את ההפרעה לדיירים ככל הניתן", הסביר אלון כהן, מנהל העבודה.

מסירת הדירות והשלמת הפרויקט השלב האחרון בתהליך הוא מסירת הדירות המחודשות לדיירים והשלמת כל ההיבטים הלוגיסטיים והבירוקרטיים. בשלב זה הדיירים נדרשים לאשר כי העבודות בוצעו כנדרש ולבצע את כל התשלומים המגיעים. רק אז ניתן להכריז על סיום מוצלח של הפרויקט.

דוגמה להצלחה היא פרויקט תמ"א 38 ברחוב שבזי בתל אביב שהסתיים לאחרונה. "הדיירים יצאו מרוצים מאוד מהתוצאות ומהדירות המחודשות", אמר עו"ד דן גורן, הייצוג המשפטי של הדיירים.

סיכום פרויקט תמ"א 38 הוא תהליך מורכב הכולל שלבים רבים ודרישות ביורוקרטיות. עם זאת, כאשר מתבצע כראוי תוך ליווי מקצועי ובחירה נכונה של קבלנים ויזמים, התוצאות יכולות להיות יוצאות דופן בכל הנוגע לאיכות החיים והדיור. לקבלת ייעוץ ראשוני חינם על אפשרויות התחדשות עירונית בבניין שלכם, השאירו פרטים כאן.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום