תמ”א 38

284 צפיות

הפתעה בכנסת: האם תמ"א 38 תקבל הארכת חיים?

נציג משרד הפנים, יוסף חיים שמחון, הפתיע רבים כאשר הצהיר בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה כי במשרדו שוקלים ברצינות להאריך את תוקפה של תמ"א 38, על אף שזו אמורה לפוג באוקטובר השנה. הצהרה זו מעלה תקוות בקרב רבים שהתוכנית הפופולרית להתחדשות עירונית וחיזוק מבנים תמשיך להתקיים, לצד שאלות לגבי מידת ההתאמה שלה לצרכים השונים ברחבי הארץ.

תמ"א 38 - מנוע ההתחדשות העירונית בישראל

תמ"א 38 נחשבת מזה שנים לאחד הכלים המשמעותיים ביותר לקידום ההתחדשות העירונית בישראל. במסגרתה, יזמים מציעים לדיירים בבניינים ישנים לחזק את המבנה מפני רעידות אדמה ולהרחיב את דירותיהם, בתמורה לזכויות בנייה נוספות שמאפשרות להם להרוויח מהפרויקט. התוכנית תרמה רבות לשיפור פני הערים ולהגדלת היצע הדיור, תוך שהיא מעניקה לדיירים דירות משודרגות וממוגנות יותר.

אולם, תוקפה הנוכחי של התמ"א אמור לפוג באוקטובר 2023, ובמקומה אמורה להיכנס "חלופת שקד". חלופה זו תאפשר, בין היתר, תוספת בנייה של עד 400% במקרים של הריסה ובנייה מחדש, ו-200% במקרים של חיזוק ותוספת על הגג. אך ישנה ביקורת לא מעטה שהחלופה אינה ישימה דיה, ושהיא מטילה עומס רב מדי על הרשויות המקומיות.

אתגר מרכזי: התמודדות עם רעידות אדמה בפריפריה

אחד הנושאים שעלו בדיון הוא הפער בין מרכז הארץ לפריפריה ביכולת לנצל את הכלים של תמ"א 38. בעוד שבמרכז התמ"א הוכיחה את עצמה ככלי יעיל ומשתלם, בפריפריה מרבית הבניינים הישנים אינם זוכים לחיזוק הנדרש בשל היעדר כדאיות כלכלית מבחינת היזמים. מצב זה יוצר סיכון משמעותי לחיי אדם במקרה של רעידת אדמה חזקה, כפי שהמחישה הטרגדיה האחרונה בטורקיה.

לפי מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, המדינה שואפת לייצר כדאיות כלכלית גם לפרויקטים של תמ"א 38 בפריפריה, אך הדבר דורש השקעות ייעודיות. לדבריו, פתרון זה הכרחי כדי למנוע מצב של "שתי מדינות" - אחת מתחזקת והשנייה נשארת פגיעה ומסוכנת.

ראשי רשויות בפריפריה, כמו אבי אלקבץ מעפולה, מצביעים על הצורך בתקציבים ממשלתיים משמעותיים לקידום ההתחדשות, לצד הקלות ותמריצים ליזמים. לטענתם, בלי התערבות ממוקדת של המדינה, אלפי יחידות דיור ימשיכו להידרדר ולסכן את תושביהן.

המשך הדרך: תקווה לעתיד התמ"א לצד צורך בפתרונות משלימים

דבריו של שמחון על האפשרות להאריך את תוקף תמ"א 38 מהווים זריקת עידוד למי שרואה בתוכנית כלי מרכזי וחיוני להתחדשות ולחיזוק מבנים. יחד עם זאת, ברור שהארכה כזו לא תהווה פתרון קסם לאתגרים השונים, ובוודאי שלא תיתן מענה מלא לצורכי הפריפריה.

מהלך משלים שעשוי לעזור הוא הפיילוט של משרד האוצר, שמקצה 110 מיליון שקלים ייעודיים לפרויקטי תמ"א 38 בפריפריה. אך גם השקעה זו נתפסת על ידי רבים כטיפה בים לנוכח היקף האתגר.

מומחים כמו עמית גוטליב מהתאחדות בוני הארץ מציעים לנייד רווחים מפרויקטים במרכז לטובת סבסוד הפרויקטים בפריפריה, כפיילוט או כהוראת שעה. אחרים קוראים לתגבר את התקציבים הממשלתיים, ולהרחיב את הסמכויות והתמריצים שניתנים לרשויות המקומיות.

לסיכום, הצהרתו של נציג משרד הפנים על האפשרות להאריך את תמ"א 38 מייצרת תקווה לגבי עתיד התוכנית החשובה הזו. אך היא גם ממחישה את הצורך להגדיר מחדש את האיזונים בין מרכז לפריפריה, ולגבש פתרונות מותאמים יותר לכלל חלקי הארץ.

נדרשת חשיבה יצירתית ואמיצה, שתשלב בין השימור וההרחבה של הכלי המוכח של תמ"א 38 לבין מציאת נתיבים משלימים לסיוע לפריפריה. אם נדע לנצל נכון את ההזדמנות להאריך את חיי התמ"א, תוך הפקת לקחים מיישומה עד כה, נוכל לחולל שינוי של ממש בחוסן האזרחי והלאומי שלנו אל מול איום רעידות האדמה.

כמובן, לכל מי שמתלבט כיצד ההתפתחויות האלה ישפיעו על הפרויקטים שלו, או איך ניתן לקדם פרויקטים חדשים לאור המצב המשתנה - אנחנו כאן כדי לתת לכם את המענה. צוות המומחים שלנו ישמח לעמוד לרשותכם, לספק ייעוץ מקיף ולסייע בגיבוש האסטרטגיה הנכונה עבורכם, בהתאם לנסיבות הייחודיות של כל מקרה. אל תהססו לפנות אלינו לשיחה ראשונית וחופשית מכל התחייבות, ונלווה אתכם צעד אחר צעד בהגשמת הפרויקטים שלכם.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום