תמ”א 38

343 צפיות

4 שלבים מחייבים לדרך אל התחדשות עירונית מוצלחת

הקדמה פרויקטים של התחדשות עירונית, הכוללים חיזוק ושדרוג של מבנים ישנים (תמ"א 38) או הריסה והקמה מחדש, הופכים נפוצים יותר בשנים האחרונות. אך התהליך המורכב מחייב עמידה בשלבים ברורים שנקבעו בחוק, על מנת לצלוח אותו בהצלחה. במאמר זה נציג את 4 השלבים המחייבים לפרויקט תמ"א 38 או התחדשות עירונית אחרת.

שלב א' - אסיפת דיירים מחייבת טרם החתימה על הסכם כלשהו, חוק התחדשות עירונית מחייב את היזם לכנס אסיפת דיירים בה יציג את פרטי הפרויקט המתוכנן. לפחות 40% מהדיירים חייבים להיות נוכחים, וליזם יש חובה למסור את פרטי ההתקשרות שלו. רק לאחר אסיפה זו ניתן לצעד הבא.

שלב ב' - החתמת בעלי הדירות בשלב השני, נדרשת חתימה של אחוז מסוים מבעלי הדירות על חוזה ראשוני לביצוע הפרויקט. האחוז משתנה לפי מספר הדירות בבניין - בבניין של עד 16 דירות הוא 50%, ובבניין של 17-35 דירות - 40%. יש להשלים את ההחתמה תוך חצי שנה מהחתימה הראשונה.

לדוגמה, בפרויקט תמ"א 38 ברחוב לוי אשכול 7 בחדרה, היזם הצליח להשלים את שלב ההחתמה תוך 4 חודשים בלבד, לאחר הסברים מפורטים לדיירים.

שלב ג' - חתימה על חוזה סופי תוך שנה מהחתימה הראשונה, נדרש לקבל חתימות של לפחות 80% מבעלי הדירות על חוזה התקשרות עם מארגן העסקה, או לחלופין 33% חתימות על חוזה מלא עם היזם. רק אז מדובר בחוזה מחייב לביצוע.

שלב ד' - בקשה להיתר בנייה
תוך 18 חודשים מהחתימה הראשונית, חובה להגיש לוועדת התכנון המקומית בקשה להיתר בנייה לפרויקט. רק לאחר עמידה בשלב זה תהיה תוקף להסכם במשך 36 חודשים נוספות.

דוגמה מהשטח את תהליך ה-4 שלבים עברו לאחרונה דיירי רחוב דרך השלום בנתניה לקראת פרויקט תמ"א 38. "השתדלנו להסביר הכל בצורה ברורה וליצור מסגרת זמנים מחייבת עבור כל שלב", סיפר איש הקשר מחברת "בונה לאיכות".

סיכום
תהליך התחדשות עירונית הוא מורכב ודורש יישום מחייב של 4 שלבים - אסיפת דיירים, החתמות, חוזה סופי וב קשת היתר בנייה. רק עמידה בשלבים אלו בפרק הזמן שנקבע בחוק מבטיחה התקדמות תקינה של הפרויקט. לכן חשוב מאוד ללוות את התהליך כולו בהבנה מלאה של המסגרת החוקית ועמידה בה.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום