תמ”א 38

291 צפיות

תמ"א 38: כשהתחדשות עירונית פוגשת את הביטחון הלאומי

כשאנו חושבים על תמ"א 38, התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, לרוב עולות בראשנו אסוציאציות של דירות משופצות, בניינים מחודשים ואולי גם פקקי תנועה בגלל עבודות הבנייה. אבל מסתבר שלתמ"א 38 יש ממד נוסף ומפתיע - היא משחקת תפקיד חיוני בחוסן הלאומי ובביטחון המדינה. הקשר הזה, שאינו מובן מאליו, מתבטא בכמה מישורים עיקריים שחשוב להכיר ולהבין לעומק.

עמידות מבנים כאינטרס לאומי

הרציונל המקורי והמרכזי מאחורי תמ"א 38 הוא הצורך לחזק את מבני המגורים בישראל כך שיוכלו לעמוד ברעידת אדמה הרסנית. מדינת ישראל יושבת על השבר הסורי-אפריקאי, אזור בעל רגישות סייסמית גבוהה, והסיכון לרעידת אדמה משמעותית הוא ממשי. למעשה, מחקרים מראים כי ישנו סיכוי של 90% שרעידת אדמה חזקה (מעל 6 בסולם ריכטר) תתרחש באזורנו במהלך 50 השנים הקרובות.

במצב כזה, מבנים לא מחוזקים, במיוחד מבני מגורים בני עשרות שנים, עלולים לקרוס ולגבות מחיר כבד בחיי אדם ובנזק כלכלי. זהו אסון ברמה הלאומית, שיכול להביא למשבר הומניטרי, לפגיעה בתפקוד המשק ולהיחלשות החוסן החברתי והביטחוני של המדינה כולה. לכן, חיזוק מבנים דרך תמ"א 38 אינו רק עניין של בטיחות או נוחות, אלא בראש ובראשונה - של ביטחון לאומי מן המעלה הראשונה.

הקלה על העומס במקלטים הציבוריים

מעבר לאיום של רעידת אדמה, ישראל נמצאת גם תחת איום מתמיד של ירי טילים ורקטות מצד ארגוני טרור עוינים. במצב חירום כזה, המרחבים המוגנים (ממ"דים) בבתים הפרטיים הם קו ההגנה החיוני ביותר של האזרחים. אלא שבבניינים רבים, בפרט כאלה שנבנו לפני שנות ה-90, אין כלל ממ"דים תקניים. במצב כזה, בזמן מתקפה נאלצים כל תושבי הבניין להתמגן יחד במקלט הציבורי, שלעתים אינו מתוחזק כראוי או שאינו מתאים לשהייה ממושכת.

תמ"א 38 מחייבת את הקבלנים להוסיף ממ"ד לכל דירה במסגרת הפרויקט. כך, במקרה של ירי טילים, כל משפחה יכולה להתמגן בממ"ד הפרטי שלה, באופן בטוח ונוח יותר. הדבר מפחית משמעותית את העומס על המקלטים הציבוריים, ומאפשר לרשויות להתמקד בסיוע לאוכלוסיות פגיעות יותר כמו קשישים או עולים חדשים. זהו נדבך קריטי בהיערכות האזרחית לשעת חירום ובחיזוק העורף הישראלי.

תרומה לחוסן החברתי והכלכלי

מעבר להיבטים הפיזיים, לתמ"א 38 יש גם תרומה נכבדה לחוסן החברתי-כלכלי של ישראל. כידוע, התוכנית מהווה מנוע מרכזי להתחדשות עירונית, לחידוש שכונות ותיקות ולהגדלת היצע הדירות במרכזי הערים. זהו מענה הכרחי לצורכי הדיור והתעסוקה של צעירים, משפחות וקשישים רבים.

כמו כן, תהליך ההתחדשות מאפשר שילוב של שטחי מסחר ותעסוקה חדשים במרקם העירוני, תוך יצירת מקומות עבודה ומוקדי צמיחה. במובן זה, תמ"א 38 מסייעת להתמודד עם אתגרים חברתיים-כלכליים מורכבים, כמו מצוקת הדיור, פערים מעמדיים ואבטלה. חיזוק החוסן הקהילתי והכלכלי של הערים והשכונות בישראל מגביר בהכרח את העמידות והיציבות הלאומית, ותורם בעקיפין גם ליכולת עמידה באיומים ביטחוניים ובמשברים אפשריים בעתיד.

דוגמאות ונתונים מהשטח

הממשק בין תמ"א 38 לביטחון הלאומי בא לידי ביטוי בפרויקטים רבים ברחבי הארץ. כך למשל, בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב הושלמו בשנים האחרונות עשרות מיזמים במסגרת התמ"א, שבהם חוזקו מאות בניינים לרעידות אדמה ונוספו מאות ממ"דים חדשים. לפי העירייה, השכונה כיום ערוכה הרבה יותר טוב לתרחישי חירום, הן של רעידות אדמה והן של ירי טילים.

דוגמה נוספת היא מהעיר טבריה, שנמצאת בסמוך לקו השבר הסורי-אפריקאי ונחשבת לבעלת סיכון גבוה במיוחד. בטבריה בוצעו בעשור האחרון למעלה מ-100 פרויקטים של תמ"א 38, שבהם חוזקו ושודרגו כ-5,000 יחידות דיור. ראש העיר, יוסף בן דוד, ייחס לכך חשיבות עליונה וציין שהדבר "מציל חיים של ממש ומחזק את העמידות העירונית בחירום".

מבחינה סטטיסטית, נכון לסוף 2021, במסגרת תמ"א 38 חוזקו ברחבי ישראל למעלה מ-70,000 יחידות דיור קיימות בפני רעידות אדמה, ונוספו עוד כ-140,000 יחידות חדשות עם ממ"דים תקניים. מדובר בהיקף אדיר ומשמעותי מאוד של שיפור במוכנות לחירום, שיכול להוות הבדל של ממש בין חיים למוות בעת משבר.

סיכום: חשיבה מערכתית על תמ"א 38

המבט על תמ"א 38 דרך הפריזמה של ביטחון לאומי מאפשר לנו להבין את החשיבות העצומה של התוכנית הזו, מעבר להיבטים הנדל"ניים המוכרים. במדינה כמו ישראל, הנתונה לאיומים קיומיים מתמשכים, יש ערך אדיר בחיזוק העמידות והחוסן של המרחב האזרחי, הן ברמת התשתיות הפיזיות והן ברמה החברתית-כלכלית. זה בדיוק מה שההתחדשות העירונית באמצעות תמ"א 38 מאפשרת לעשות, בהיקפים נרחבים ובפריסה ארצית.

כמובן, יש עוד הרבה מה לשפר ולהתאים בתמ"א 38 עצמה - החל בהסרת חסמים בירוקרטיים, דרך הגנה משפטית טובה יותר על זכויות הדיירים, וכלה בתמריצים ממוקדים יותר לבניינים בפריפריה ובאזורי סיכון גבוה. אבל ברמת העיקרון, חיוני שנמשיך לקדם אותה בעוצמה, מתוך הבנה שזהו כלי אסטרטגי וקריטי לשמירה על מדינה בטוחה, עמידה ומשגשגת.

אז בפעם הבאה שנראה שלט של פרויקט תמ"א 38 בבניין שלנו או בשכונה, כדאי שנזכור שההשפעה שלו חורגת הרבה מעבר לשיפוץ נחמד של הדירות או תוספת של ממ"דים. זהו נדבך הכרחי בביטחון הלאומי שלנו, בהווה ובעתיד. וזה כבר עניין של כולנו.

אם גם אתם רוצים לדעת עוד על הקשר בין תמ"א 38 לחוסן העירוני והלאומי, ולקבל טיפים מעשיים כיצד לקדם פרויקטים כאלה ביעילות ובהצלחה - צרו קשר עם צוות המומחים שלנו ונשמח לשתף אתכם בידע ובניסיון הרב שצברנו, ולסייע לכם לבחון את האפשרויות העומדות בפניכם. השיחה הראשונית אינה כרוכה בשום עלות או התחייבות. בואו נתחזק ביחד את החוסן האזרחי, העירוני והלאומי של כולנו.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום