תמ”א 38

301 צפיות

תמ"א 38: המפתח לשיפוץ הבניין, לשדרוג הדירה ולחיזוק עתיד הנכס

תמ"א 38 היא הזדמנות פז עבור דיירים להתחדש, להשביח את הרכוש שלהם ולשפר את איכות חייהם ללא עלות או השקעה כספית. יחד עם זאת, הצלחת הפרויקט תלויה במידה רבה במעורבות ובתשומת הלב של הדיירים לכל אורך התהליך. המדריך הבא יספק לכם טיפים וכלים מעשיים כיצד להתקדם בפרויקט תמ"א 38 באופן חלק ומשתלם.

גיבוש נציגות דיירים מקצועית

צעד ראשון ומהותי הוא בחירת נציגות דיירים אפקטיבית שתוביל את המהלך מול כל הגורמים המעורבים. חשוב שחברי הנציגות יהיו בעלי מוטיבציה, יכולת מנהיגות, וידע בסיסי בענייני תמ"א 38. מומלץ גם שתהיה להם זמינות מספקת להשקיע זמן ומאמץ בניהול הפרויקט.

תיאום ציפיות וגיבוש הסכמות

על נציגות הדיירים לקיים שיחות עומק עם כלל הדיירים, להציג בפניהם את ההזדמנויות והאתגרים הכרוכים בתמ"א 38, ולתאם ציפיות לגבי התהליך והתוצאה. חיוני להגיע להסכמות רחבות לגבי סוגיות כמו מסלול ההתחדשות (חיזוק או הריסה ובנייה מחדש), היקף השינויים הרצוי, ואופן חלוקת התמורות בין הדיירים. ככל שרמת ההסכמות גבוהה יותר, כך יהיה קל יותר לקדם את הפרויקט ולמנוע חיכוכים עתידיים.

מיפוי צרכים ורצונות פרטניים

במקביל לגיבוש הסכמות כלליות, חשוב לתת מענה גם לצרכים הפרטניים של כל דייר. נציגות הדיירים צריכה למפות בקפידה את הבקשות הספציפיות של המשפחות השונות - כמו הרחבת הדירה, שינוי בתכנון הפנימי או התאמות לאנשים עם מוגבלויות. ככל שהמיפוי מדויק ומקיף יותר, כך יהיה אפשר להטמיע את השינויים הנדרשים בצורה טובה יותר בתוכניות האדריכליות.

בחירת בעלי מקצוע מנוסים

הצלחת פרויקט תמ"א 38 תלויה במידה רבה באיכות הצוות המקצועי שילווה אותו. בין אם מדובר ביזם, אדריכל, מהנדס, עורך דין או כל יועץ אחר - על נציגות הדיירים לערוך סינון קפדני ולבחור רק בעלי מקצוע בעלי ניסיון עשיר בתחום. מומלץ לאסוף המלצות מדיירים שעברו תהליכים דומים, לראיין מספר מועמדים, ולברר על המוניטין והרקורד שלהם בפרויקטים קודמים.

פיקוח צמוד על התקדמות הפרויקט

לאחר בחירת הצוות המקצועי וחתימת ההסכמים, אסור לנציגות הדיירים "להרדם בשמירה". יש לקיים ישיבות סטטוס קבועות עם בעלי התפקידים הרלוונטיים ולעקוב מקרוב אחר ההתקדמות בשטח ובמוסדות התכנון. במקרה של עיכובים, סטיות מהתוכניות או בעיות אחרות - חשוב להתערב במהירות, להציף את הסוגיות ולדרוש פתרונות יעילים. הפיקוח הצמוד יבטיח שבעלי המקצוע מחויבים ללוח הזמנים ולסטנדרטים שנקבעו.

עובדות ונתונים מרתקים

  • על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2021 הוגשו למוסדות התכנון כ-1,200 בקשות להיתרי בנייה במסגרת תמ"א 38, ובסך הכל אושרו באותה שנה כ-270 בקשות.
  • מחקר של מכון אלרוב למדיניות נדל"ן מצא כי תמ"א 38 הצליחה להוסיף עד כה כ-50,000 יחידות דיור חדשות למלאי הדירות בישראל.
  • דו"ח של משרד הבינוי והשיכון העלה כי כ-80% מהדיירים שעברו פרויקט תמ"א 38 היו מרוצים או מרוצים מאוד מהתוצאה הסופית.

סיכום וראייה קדימה

תמ"א 38 מייצרת מגוון רחב של הזדמנויות לבעלי הדירות הוותיקות - מחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, דרך שיפוץ ושדרוג יסודי של הדירה ועד להשבחה משמעותית של ערך הנכס. אולם, כדי למקסם את התועלות הטמונות בתוכנית, נדרשת מעורבות פעילה ועירנות מתמדת של הדיירים. בין אם באמצעות נציגות רשמית או בהתארגנות עצמית, חיוני להוביל את המהלך בצורה מקצועית, מושכלת ונחושה. בעזרת הטיפים וההמלצות שהוצגו כאן, כל אחד ואחת מכם יכולים להפוך לשגרירים של השינוי בבניין המגורים שלכם, ולסלול את הדרך לשכונות מודרניות, מטופחות וידידותיות יותר.  

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא תמ”א 38

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום